Apie turizmo statistikos nepatikimumą

Vertinant turizmo statistiką, reikia atsižvelgti į tai, kad ji, dažniausiai, nėra tiksli. Straipsnyje, kuriame analizuojama atvykstančių turistų statistika, yra neaiškumų. Aišku, negalima nesidžiaugti augančiais Azijos turistų srautais, bet vis daugiau niuansų aiškėja gilinantis į tai, kas yra tarp eilučių.

calculator

Pavyzdžiui, deklaruojama, kad vietos turistų srautai 2015 m. padaugėjo 10%. Įdomu, kokiu principu tai apskaičiuota? Remiantis ES nuostatomis, apskaičiuojant vietos ir užsienio turistus naudojami tik nakvynės įstaigų pateikiami duomenys. Tokiu būdu, asmenys, kurie nakvoja pas draugus ar gimines, neįtraukiami į statistiką, kas prieštarauja turisto  apibrėžimui pagal Turizmo įstatymą. Čia ir paaiškėja kad turizmo statistika apima tik tuos asmenis, kurie sumoka už paslaugą.

Bet ne visi turistai, sumokėję už nakvynės paslaugą atsiduria statistikos akiratyje. Lietuvoje dirba itin daug nakvynės vietų, kur paslauga teikiama pagal verslo liudijimą ar be jo. Kiek tokių nakvynės vietų Lietuvoje, sakyčiau, niekas nežino. Bet faktas tas, kad jų veikla nėra tinkamai kontroliuojama, statistiniai duomenys iš jų nerenkami, o jų įtaka tokia svari, kad nepastebėti jų bendrame kontekste neįmanoma. Pagal booking.com šios dienos duomenis, vien Vilniuje nakvynei bendroje sumoje galima pasirinkti iš 319 apartamentų, tuo tarpu viešbučių tik 77. Čia tik Vilniaus duomenys, o kas darosi Kaune, Klaipėdoje ir kitose turistams patraukliose vietovėse? Aišku, yra daug žmonių, kurie dirba legaliai, bet verslo liudijimų sistema, pagal kurią dirba nemaža dalis apartamentų savininkų, neleidžia tiksliai apskaičiuoti masto. Tad nematyti tame problemos, mano nuomone, yra naivu ir reikia pasidžiaugti, kad šiuos klausimus pradėjo kelti Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija (LVRA), kuri irgi susirūpinusi ta nematoma stistikos dalimi, kuri yra, bet visiškai neišreikšta jokiais skaičiais. Aišku, LVRA siekia savo tikslų atstovaujant viešbučių interesus, bet čia atstovaujamas ir viešas interesas.

Siekiant rinkti tikslius statistikos duomenis apie atvykusius turistus, reikia ne tik pasirūpinti tinkamu visų nakvynės subjektų aprėpimu, bet ir pakeisti duomenų rinkimo tvarką. Nežiūrint į tai, kad prieš kelis metus Statistikos departamento pildymui siunčiami dokumentai buvo labiau panašūs į knygą, o paskutinius 4 – 5 metus tą reikia atlikti elektroniniu būdu, šių dokumentų pildymas kelia ne pačias maloniausias emocijas. Reikia ne tik įvesti nakvojusių žmonių duomenis, bet pateikti ir kitas, ne nakvynės, išlaidas. Pavyzdžiui, reikia nurodyti kiek tą mėnesį lietuvių nakvojo, kiek naktų jie nakvojo, kokiu tikslu atvyko, kiek pinigų išleido nakvynei ir kitoms išlaidoms (restoranui, saunai ar kitai paslaugai). Sąžiningas pildymas, tiesą sakant, kelia didelį galvos skausmą, tad galima suabejoti net ir oficialiai renkamų duomenų patikimumu. Sakyčiau, didžiausią tikimybę sąžiningai pateikti tokius duomenis turi tik gerai organizuotos apgyvendinimo įstaigos, kitiems tas mažiau rūpi, juo labiau, kad atsakomybė yra už duomenų nepateikimą, o ne už duomenų netikslumą. Todėl aš abėjoju duomenų patikimumu, o neturint tikslių skaičių, neigiamai vertinu duomenų interpretacijas.

2 komentarai “Apie turizmo statistikos nepatikimumą

  1. Aš dar bandyčiau matuoti, kiek realiai pritraukia turistų kelionių žurnalistai. Jie atvyksta VTD kvietimu, keliauja, parašo straipsnį, jį atsiunčia VTD, tas publikuoja Facebook tinkle. Kaip ir baigtas dalykas. O kiek kainuoja finansuoti tokią kelionę ir kaip ji atsiperka turizmo srauto padidėjimu?

    Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s